Nyinflyttad

Till dig som är nyinflyttad eller strax skall flytta in i vår förening

Välkommen till Brf Tollare Strand och ditt nya hem! Här är information från föreningen som är bra att känna till som ny medlem och boende.

Parkering
Under inflyttning är det oftast lättast för flyttbilen att parkera vid Tollare strand vid kajen. Då slipper flyttpersonalen halv-trappan upp som är vid huvudentrén. Du kan även tillfälligt parkera egen bil för att lasta in, men det krävs att någon är närvarande vid bilen, annars riskerar du p-böter. Parkeringskontrollanter är här ofta, så risken är stor för att få böter. Det går också bra att tillfälligt använda gästparkeringen, läst mer om hur du erlägger avgift och vad som gäller under Parkering & garage.

Kartonger och flyttmaterial
Det blir ofta mycket kartonger och flyttmaterial över efter en flytt. Detta får du inte slänga i vårt återvinningsrum, det är endast avsett för hushållsavfall, utan måste köras till Boo återvinningscentral.

Nabo portal och kontaktuppgifter
Det är inte tvingande att skriva sig på adressen för din lägenhet, men underlättar. Logga in med BankID på vår förvaltares portal https://portal.nabo.se. Lägg gärna in e-post och telefonnummer, bra att ha om styrelsen eller fastighetsskötaren behöver kontakta dig. 
I portalen hittar du även dina avier, uppgifter om din lägenhet, samt andra viktiga dokument.

Nycklar, brickor, namnlappar
Du skall ha fått fyra nycklar och brickor från tidigare ägare. Är låset utbytt till elektroniskt lås måste låskistan från tidigare lås finnas kvar. Saknas något, kontakta i första hand mäklaren, sedan styrelsen via styrelsen@brftollarestrand.se. Nyckeln till postfacket är densamma som till lägenheten.
Namnet på lägenheten och postfacket märks upp av nabo till den dag som är satt som inflyttningsdag. Ändrar ni den dagen måste mäklaren kontakta nabo för att meddela detta.

Elektricitet
Se till att koppla in dina lampor och annan elektriskt utrustning under dagtid. Självklart vill du få det klart, men vi har sett att det ofta händer att huvudsäkringarna löser ut, och då blir du utan ström under lång tid, och orsakar kostnader. Det är inga problem koppla in lampor och fasta kontakter, men börjar du mixtra är risken stor att det blir fel. Läs mer om el och säkringar.
Du behöver inte teckna separat elabonnemang, mätning och debitering sker via föreningen.

Kommunikation & kontaktuppgifter
Vi kommunicerar i första hand digitalt via appen Boappa och informationstavlan på entréplan i portuppgången samt via denna webbplats.  Du kan ladda ner appen Boappa via app stor/play store, eller bara använda webbgränssnittet https://app.boappa.se. Information om området Tollare finns i Facebookgruppen Vi som bor i Tollare.

Vad innebär det att bo i en bostadsrätt?
Det är lite annorlunda att bo i bostadsrätt mot att bo i hyreslägenhet eller i eget hus. Har du bott i en bostadsrätt förut vet du förstås vad det handlar om. Om inte, är det bra att du bekantar dig med det som gör ett hem i en bostadsrättsförening speciellt.

Föreningens stadgar & trivselregler
Tänk på att du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för visst underhåll i din lägenhet. Det regleras i våra stadgar. Stadgarna säger också att du inte får göra åverkan på fastigheten utanför din lägenhet, exempelvis åverkan på fasad, balkong eller uteplats. Fasta installationer i din lägenhet så som vatten, avlopp, värme, ventilation och el räknas också till föreningens gemensamma egendom. Därför får du inte göra ombyggnad eller renovering utan att först anmäla detta till styrelsen. Bygga om, renovera, installera För att vi alla ska trivas och inte störa varandra finns trivselregler för dig som är boende i föreningen. Läs igenom stadgar och trivselregler.

Skötsel & bruksanvisningar
För instruktioner och skötsel av din lägenhet, se under menyn ”För dig som boende”. Där finns även information om hur du hanterar dörrautomatiken för våra entrédörrar och allmänna utrymmen, så att inte dörrarnas motor skadas. Skötsel & bruksansvisningar

Felanmälan
Innan du gör en felanmälan, kontrollera först att du följt skötsel- och bruksanvisningar. Hur du gör en felanmälan hittar du på sidan Anmäla fel.

Tv, bredband och telefoni.
Det finns endast nätverksuttag i lägenheten, dvs inga uttag för telefon eller äldre typ av tv-uttag. Allt måste gå via bredbandsuttaget. Bredband 1000/1000 ingår via Tele2. Kontakta deras kundtjänst för att aktivera abonnemanget. Läs mer på TV & bredband

Soprum & miljörum
Soprum för hushållsavfall finns på kajen mellan hus 3 och 2 (Tollare strand 5 och 3) och i vid Tollare strand 7 mot Tollareslingan. Använd gärna kommunens papperspåsar för matavfall för att bidra till biogas och minska mängden övriga hushållssopor.I miljörummet på kajen mellan hus 3 och 2 (Tollare strand 5 och 3) sorterar du förpackningar som kan återvinnas. Miljörummet är endast avsett för hushållsförpackningar − stora kartonger eller flyttkartonger slänger du på Boo kretsloppscentral på Boovägen 30. Soprum & miljörum

Parkering & garage
Corepark handlägger och förvaltar garagen i vår fastighet. Garagen delas med brf Tollare Hamnplan. Parkeringsplatserna fördelas efter köplats. Föreningen har två parkeringsrutor för gäster utomhus på kajsidan. Gästparkering betalas i Easypark med egen kod − Koden finns om du loggar in på nabo portalen under dokument. Parkering & garage

Gemensamma lokaler & utrymmen
Föreningen kan med stolthet erbjuda nyttjande av utrymmen så som relax med bastu, gästlägenhet, gym och grovtvättstugor. Du bokar lokaler med din passagebricka via informationstavlan i trapphuset. Gymmet bokas inte, där tränar du i mån av plats.Vi har även flera gemensamma gårdar och takterrasser. Du kan se bilder, läsa mer om lokalerna och om bokning på vår webb gemensamma lokaler.

Grillning
Endast elgrill är tillåten i föreningen. Du får alltså inte grilla eller laga mat med gasolgrill eller kolgrill på grund av brandrisk. Gasolgrill är endast tillåten i de fem lägenheter med takterasser då dessa har mer yta och ingen granne ovanför. Brandsäkerhet, grillning

Inglasning av balkong
Vi har bygglov klart för inglasning av balkong och ett avtal tecknat med Lumon, som är den leverantör vi alla ska använda oss av. Ingen annan leverantör godkänns. Inglasning av balkong

Solskydd och markiser
Våra fönster är förberedda för mellanliggande persienner. Installationen ska göras av fackman och endast vita persienner ska användas. Du får inte sätta upp markis, eftersom vi inte får göra hål eller ingrepp i fasaden

Det var en kort första info. Varmt välkommen till föreningen.

Tveka inte att kontakta oss med dina frågor om något är oklart!
Sök